سراج

امام سجاد علیه السلام : نَحنُ أبوابُ اللّه ، و نَحنُ الصِّراطُ المُستَقیمُ

سراج

امام سجاد علیه السلام : نَحنُ أبوابُ اللّه ، و نَحنُ الصِّراطُ المُستَقیمُ

امام علی علیه السلام : أنا صِراطُ اللّه المُستَقیمُ ، و عُروَتُهُ الوُثقى التی لا انفِصامَ لها

امام صادق علیه السلام : وَ اللّهِ نَحْنُ الصِّراطُ الْمُسْتَقِیْمُ

امام سجاد علیه السلام : نَحنُ أبوابُ اللّه ، و نَحنُ الصِّراطُ المُستَقیمُ ، و نَحنُ عَیبَةُ عِلمِهِ ، و نَحنُ تَراجِمَةُ وَحیِهِ ، و نَحنُ أرکانُ تَوحیدِهِ ، و نَحنُ مَوضِعُ سِرِّهِ حدیث


طبقه بندی موضوعی
بایگانی

رجب ، ماه خدا

جمعه, ۸ اسفند ۱۳۹۹، ۰۳:۴۴ ب.ظ

 به منظور بررسی ارتباط ماه رجب با #وظایف_منتظران (که در روایات به ماه خدا شهرت دارد) تصمیم گرفته‌ایم تا در مجموعه پیام‌هایی به شرح این ارتباط بپردازیم:

1⃣ دست در دستِ ولیّ

🌙 در ماهی که به ماه خدا شهرت دارد ، ارتباط با ولیّ خدا ، بهترین راه ارتباط با خداوند است چراکه در روایات آمده ، امام « خلیفة الله »*۱، « باب الله »*۲ ، « وجه الله »*۳ و « صراط‌الله »*۴ است

🔰 بنابراین اگر در ماه رجب با خدا کار داریم و می‌خواهیم به او نزدیک شویم باید در مسیر صحیح آن یعنی ارتباط با امام عصر قرار گیریم چنانکه در دعای شریف ندبه می‌خوانیم : « اَیْنَ وَجْهُ اللهِ الَّذى اِلَیْهِ یَتَوَجَّهُ الاَوْلِیاءُ ؛ کجاست آن وجه الهى که دوستان خدا به جانب او روى مى‌آورند » ، این یعنی برای رسیدن به مقام قُرب و ارتباط با خداوند ، باید دستمان را در دست ولیّ خدا قرار دهیم و همراه او باشیم.

📚 ۱.کفایة الأثر فی النص على الأئمة الإثنى عشر ، ص۱۵۱
۲.الإحتجاج على أهل اللجاج ، ج‏۲، ص ۴۹۳
۳.معجم الأحادیث الإمام‌المهدی (علیه‌السلام) ، ج‏۷ ، ص ۲۱
۴.بحار الأنوار ، ج‏۳۹ ، ص ۸۹

 

2️⃣ دعا زمینه‌ای برای ارتباط با ولیّ خدا

🌙 در ماه رجب سه دعا از امام عصر وارد شده که در « مفاتیح الجنان » شیخ‌عباس قمی ، بیان شده است. همچنین این دعاها در « صحیفهٔ مهدیه » هم ذکر شده است. یکی از این دعاها در خطاب به نایب دوم و دو دعای دیگر در توقیع به حسین‌بن روح نوبختی، نایب سوم ایشان صادر شده است.

🔰 امام‌زمان در توقیع شریف خود به «محمدبن‌عثمان» نایب دومشان ، دعایی برای ماه رجب نوشته‌ و نسبت به خواندن آن توصیه کرده‌اند که با این فراز آغاز می‌شود : « اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِمَعَانِی جَمِیعِ مَا یَدْعُوکَ بِهِ وُلاةُ أَمْرِکَ الْمَأْمُونُونَ عَلَى سِرِّکَ الْمُسْتَبْشِرُونَ... ».

🔆 علاوه بر این در جلد دوم « مکیال المکارم » نزدیک به صد دعا دربارهٔ امام‌زمان‌ آمده که زمینه را برای ارتباط با ولیّ خدا و در ادامهٔ آن ارتباط با خدا فراهم می‌کند.

 

3⃣ استغفار کن

🌙 ماه رجب ، مشهور به ماه استغفار است. باید بدانیم افرادی می‌توانند در کنار ولیّ خدا قرار بگیرند که پاک باشند زیرا کسی که اهل معصیت است ، دشمن خدا و ولیّ او شناخته می شود. ماه رجب در این میان بهترین فرصت برای پاکی روح و جان از راه استغفار است تا از این مسیر با ولیّ خدا مرتبط شویم.

🔰 علاوه بر این، اعتکاف از بهترین فرصت‌ها برای ارتباط با امام عصر است. افراد با انگیزه‌های مختلف معتکف می شوند. چه خوب است که ما با هدف دعای فرج و اُنس با حضرت حجت معتکف شویم.

🔺 نکته : البته امسال به دلیل شرایط خاصِ کرونا ، امکان برگزاری اعتکاف برای همه وجود ندارد بنابرین #رهبر_انقلاب پیشنهاد دادند تا افرادی که از فضیلت اعتکاف محرومند ، در هر یک از سه روز ، نماز جناب جعفر طیّار را به جا آورند.

 

4⃣ عالَمِ منتظِر ، محضر ولیّ خداست

🔆 همۀ حقیقت هستی و تمام راز و رمز منتظر واقعی در این تعبیر نهفته است که ما خودمان را در محضر حجت خدا ببینیم. آنچه که بشرِ امروز بیش از هر چیز دیگر به آن نیاز دارد ، احساس حضور در محضر ولی خدا است.

🔰 برای مثال زیارت ما از امام رضا زمانی ارزش دارد که احساس حضور در محضر حجت الهی را داشته باشیم برای همین اذن دخول گرفته و زیارت می‌خوانیم. در شرح ‌حال برخی بزرگان آمده که هر روز به حَرم معصومان شرفیاب می‌شدند. این‌ها نشان از احساس حضور ولیّ خدا دارد ؛ بنابراین در ادبیات دینی بر این احساس حضور تأکید شده است.

📖 خداوند در آیۀ شریف ۱۰۵ سورۀ توبه می‌فرماید : « و بگو که هر عمل کنید ، خدا آن عمل را می‌بیند و هم رسول و مؤمنان بر آن آگاه می‌شوند. آن‌گاه به‌ سوی خدایی که دانای عوالم غیب و شهود است ، بازگردانیده شوید و او شما را به کردارتان واقف سازد. »*۱ که منظور از مؤمنان ، اهل‌بیت هستند و این آیه به حضورشان تأکید دارد.

🌙 ماه‌های رجب‌ِ فراوانی را پشت سر گذاشته‌ایم اما مهدویت چقدر در آن ایام رنگ و جلوه داشته است؟ این رجب هم سپری می‌شود. هر چه بیشتر احساس حضور ولیّ خدا را داشته باشیم ، فیض بیشتری می‌بریم.

📚 ۱.تفسیر کَنزُالدَقائِق

 

📎 #وظایف_منتظران

✅ واحد مهدویت مصاف (مهدیاران)
http://eitaa.com/joinchat/2885222402Ce75349b11c